تاریخچه پراپ تریدینگ؛ سرگذشت ایجاد شرکت‌های پراپ در جهان


زمان مطالعه : 4 دقیقه

تاریخ انتشار : 1402/12/27

تاریخچه پراپ در دنیا و ایران

اکثر افرادی که در بازارهای مالی و بازارهای مالی فارکس فعالیت می‌کنند، احتمالا حداقل یک بار اسم پراپ، پراپ فرم یا پراپ تریدینگ را شنیده‌اند؛ اما اولین پراپ‌ فرم چطور شکل گرفت و چطور به شکل پراپ‌ فرم‌هایی که امروز در حال فعالیت هستند تبدیل شده است؟ در این مقاله به سیر تکامل شرکت‌های پراپ از چند دهه پیش پرداخته شده و چالش‌ها و پیشرفت‌های این حوزه بررسی شده است.

تاریخچه پراپ تریدینگ

مفهوم پراپ تریدینگ برای سال‌ها به شکل‌های گوناگونی وجود داشته و دشوار است تا شروع این فعالیت مالی را به طور قطعی مشخص کرد. احتمالا مفهوم پراپ تریدینگ به صورت غیررسمی با مشارکت نهادهای مالی و معامله‌گران برای ترید کردن اوراق بهادار در حساب‌های خود آغاز شده است. گروه بین‌المللی ساسکوهانا (SIG) یک نمونه اولیه از پراپ‌های نسل پیشین است که در دهه 1980 تاسیس شد و اغلب به آن اشاره می‌شود. این شرکت برای معاملات و فعالیت‌های بازارسازی گسترده شناخته و معروف شده است.
با این حال نکته مهمی که در خصوص پراپ باید به آن توجه شود، این است که تاریخچه‌ی پراپ تریدینگ شامل افراد و شرکت‌های مختلفی است که پیش از و همچنین هم‌زمان با SIG در پراپ مشغول به فعالیت بوده‌اند. توسعه پراپ تریدینگ با تاریخ بازارهای مالی ارتباط دارد و چندین شرکت به تکامل آن در طول زمان کمک شایانی کرده‌اند. 

از گذشته تا امروز، پراپ تردینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بوده است. - رابین سوداز گذشته تا امروز، پراپ تردینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بوده است.

سیر تکاملی ایجاد شرکت‌های پراپ‌ امروزی

پراپ تریدینگ در دهه 80 میلادی

فعالیت شرکت‌های پراپ فاندر که به‌صورت عامیانه به اسم پراپ شناخته می‌شوند، در دهه 1980 همزمان با افزایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری آغاز شد. در آن زمان نه سرمایه‌گذاری در بانک‌ها سودآور بود و نه روند بازار همواره صعودی بود، لذا شرایط بانک‌ها و بازارهای مالی به‌گونه‌ای شد که معامله‌گران تنها دو راه پیش روی خود داشتند.
مورد اول بدین شکل بود که اگر اشخاص خوش‌شانس بودند با آنها تماس گرفته می‌شد و از آنها برای جذب و مدیریت سرمایه دعوت می‌شد. در این صورت تریدر می‌توانست در یک صندوق تقریبا مطمئن سهیم باشد.
مورد دوم برای افرادی بود که قصد سرمایه‌گذاری نداشتند و فقط می‌خواستند به تجارت شخصی در مجموعه خود بپردازند. این‌ها افرادی بودند که به نوعی اولین نمونه‌های شرکت پراپ را راه‌اندازی کردند و بعد از جذب تریدرهای حرفه‌ای، شروع به کار می‌کردند.
نکته حائز اهمیت این است که تمام این وقایع قبل از پیشرفت مخابراتی دهه 1990 بود. زمانی که نه تنها اینترنت وجود نداشت، بلکه اولین تلفن‌های همراه با ساده‌ترین امکانات به تازگی وارد بازار شده بودند و ترید به چیزی که در زمان فعلی قابل لمس است اصلا وجود نداتش. علاوه براین کمیسیون معاملات در این دوره تاریخی نیز بسیار بالا بود. 

پراپ تریدینگ در دهه 90 میلادی

در سال 1995 اقتصاد جهانی در حال گسترش و رشد عظیمی بود، همچنین انقلاب دیجیتال، ظهور تجارت آنلاین و کاهش همزمان کمیسیون معاملات، از جمله عواملی بودند که در تشدید این رشد اقتصادی بسیار تاثیرگذار بودند. در این وهله تاریخی اکثر کسانی در حال معاملات سهام شرکت ها و اوراق بهادار بودند سود قابل توجهی را کسب کردند. به همین علت بود که همه افرادی که در بازار بودند فکر می‌کردند که نابغه هستند و می‌توانستند پول پارو کنند و میلیونر شوند. پس با همین فکر عده کثیری از مردم کشورهای بزرگ به خصوص تریدرهای آمریکا، چین، بریتانیا و المان از شغل‌های خود استعفا می‌دادند. اتفاقی که در دل خود زمینه یک فاجعه بزرگ را در حال رقم زدن بود!
ترکیدن حباب فناوری در سال 2000 ناقوس مرگ را برای اکثر این افراد به صدا درآورد. بازار برای مدت طولانی آنقدر بالا رفته بود که مردم فکر می‌کردند این روند برای همیشه ادامه دارد. زمانی که بازار برگشت، تعداد زیادی از معامله‌گران موفق چون تجربه‌ای در بازار نزولی نداشتند، حساب‌های خود را نابود کردند. در نتیجه عموم مردم در بازار سهام متزلزل شدند.

پراپ تریدینگ در هزاره جدید (از 2000 تا به امروز)

در سال‌ 2007 مشابه اتفاقات دهه قبل در وسعت به مراتب بزرگتری اتفاق افتاد و نتایج مالی فاجعه باری را به همراه داشت و به همین علت از این برهه تاریخی با دوران خونین اقتصاد جهانی یاد می‌شود. پس از درس‌هایی که این وقایع گرفته شد، بانک‌ها، موسسات و شرکت‌های تجاری بزرگ به طور قابل توجهی به چند دسته طبقه‌بندی شدند. دسته اول شرکت‌های بدون سرمایه، شرکت‌های کم‌سرمایه و شرکت‌هایی با زمینه آموزشی و در دسته دوم شرکت‌هایی با سرمایه متوسط که در تلاش برای حمایت از تریدرها بودند، قرار گرفتند. دسته سوم، بهترین قسمت این طبقه‌بندی بود که شامل شرکت‌هایی می‌شد که سرمایه نسبتا خوبی داشتند و زمان زیادی را صرف برنامه‌های آموزشی و منتورینگ کرده‌بودند. پس از ممنوعیت فعالیت پراپ برای بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ، از سال 2014 اولین مجموعه‌های پراپ فرم شروع به فعالیت با مجوز رسمی کردند. تا به امروز تعداد این شرکت‌ها بسیار زیاد شده و بالغ بر صدها مجموعه در حال خدمات‌رسانی و جذب استعدادهای معامله‌گری می‌کنند.

سیر تکاملی پراپ تریدینگ، از دهه 1980 تا امروز - رابین سود

سیر تکاملی پراپ تریدینگ، از دهه 1980 تا امروز


افراد مشهور در تاریخ پراپ

یکی از افراد تاثیرگذار و مهم در تاریخ پراپ "ریچارد دنیس" بود که نقش کلیدی در آزمایش معروف تریدرهای لاک‌پشتی (Turtle Traders) داشت که در آن گروهی از افراد را برای تبدیل شدن به معامله‌گران موفق آموزش می‌داد. هرچند که این یک شرکت پراپ تریدینگ نبود؛ اما این آزمایش تاثیر زیادی بر توسعه استراتژی‌های معاملاتی سیستماتیک داشت. "جیم سایمونز" بنیان‌گذار شرکت  Renaissance Technoloies به‌عنوان یکی دیگر از شخصیت‌های معروف در تاریخ شرکت‌های پراپ معرفی می‌شود. به‌علاوه "پل تودور جونز" بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری "تودور" به دلیل حرفه موفق معاملاتی خود شهرت زیادی در زمینه پراپ کسب کرده است.

اولین پراپ‌ فرم

نزدیک‌ترین شرکت به شرکت‌های پراپ ‌فاندر امروزی به سال 2014  در یک دفتر کوچک در پراگ برمی‌گردد. زمانی که گروهی از معامله‌گران بازارهای مالی با هم متحد شدند تا انقلابی را در صنعت خرده‌فروشی به ارمغان بیاورند. در طی سال‌ها با ایده‌پردازی‌ها و نوآوری در صنعت پراپ تریدینگ، شرکت‌های زیادی فعالیت خود را در این زمینه شروع کردند و هرکدام خدمات جدیدی را برای کاربران خود فراهم کردند. امروزه پراپ ‌تریدینگ‌ها یکی از عناوین مطرح در حوزه بازارهای مالی هستند و افراد فعال در این حوزه به‌خوبی با آن آشنایی دارند.

شرکت‌های پراپ ایرانی

در اواسط سال 2021 میلادی اولین شرکت پراپ ‌فاند ایرانی فعالیت خود را شروع کرد و مسیر پراپ را با توجه به تحریم‌ها و مشکلات مسدود شدن اکانت پراپ‌های خراجی برای معامله‌گران ایرانی فراهم کرد. در سال‌های بعد و با افزایش افراد فعال در بازارهای مالی، به خصوص با رشد شدید بیت کوین و سایر رمزارز ها و متعاقبا میل افزاذ به ترید، شرکت‌های پراپ بیشتری شروع به فعالیت کردند. هرکدام از شرکت‌ها با ارائه خدمات جامع و کامل‌تر سعی بر جذب مخاطبان بیشتر داشته و دارند. تریدرها می‌توانند با بررسی شرایط و قوانین شرکت‌های پراپ ایرانی و سطح تخصص خود به راحتی شرکت مدنظر خود را انتخاب کرده و فعالیت خود را شروع کند. رابین سود نیز به عنوان اولین پراپ فرم ایرانی با دفتر مرکزی تهران در سال 2022 به طور محدود فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های پراپ ایرانی با خدمات متنوع پراپ رایگان، منتورشیپی و روانشناسی در حال خدمت‌رسانی به ایرانیان است.

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید
captcha

سیاوش
کاش میشد برگشت عقب کل بازارو حفظ بودیم پول پارو میکردیم
ساغر
این سبک بلاگ ها برای ریلز اینستا خیلی جوابه، حتما کار کنین روش حس متن خوندین نیست حقیقتا
هما
نظرتون درباره پراپ های خارجی چیه، میشه باهاشون کار کرد؟
نیما ربی
چه قدر جالب که همچنین پشتوانه غنی داره که در نهایت به مردم عادی در ساده ترین شرایط رسیده راستی هاونیگ نزدیکه بیت بخرین :)
حامی
میشه تبلیغات با شما کار کرد؟
احسان دریا
لطفا همین مطالب رو در قالب ویدیو هم تولید کنید. خیلیا دیگه حوصله متن خوندن ندارن
ramin
دنبال همچین مقاله ای بودم دمتون گرم. اگر کامل تر بود بهتر بود ولی
ستاره
مفید بود مرسی
صدیقی
جالب
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
ممنون دوست عزیز
از طریق پلتفرم های زیر با ما در ارتباط باشید
social linkedin
social aparat
social support
social telegram
social instagram