آیا پراپ کلاهبرداری است؟ بررسی تمامی ابعاد احتمالی


زمان مطالعه : 14 دقیقه

تاریخ انتشار : 1402/12/29

آیا پراپ کلاهبرداری است

برای معامله‌گرانی که قصد شرکت در چالش‌های پراپ را دارند ممکن این است به موضوع کلاهبردار بودن پراپ‌ها رسیده باشد و نیافتن پاسخ درست باعث سردرگمی آنها شود. در این مقاله ابعاد مختلف کلاهبرداری و کلاهبرداری در پراپ سنجیده شده و نحوه تشخیص پراپ قابل‌اعتماد بررسی شده است. 

پراپ و انواع کلاهبرداری

پراپ چیست و آیا امکان کلاهبرداری در آن وجود دارد؟ چه نوع کلاهبرداری‌هایی ممکن است در پراپ اتفاق افتد؟ در ادامه به بررسی این موارد پرداخته شده است و انواع کلاهبرداری‌ها در بازار فارکس و پراپ به طور کامل توضیح داده شده است. معامله‌گران می‌توانند به‌راحتی دید خوبی نسبت به شرکت در پراپ و همکاری با شرکت‌های پراپ به دست آورند. 

کلاهبرداری چیست؟

جرم کلاهبرداری یکی از جرایم علیه اموال است. شخص یا اشخاص کلاهبردار با جلب‌اعتماد افراد، آنها را به سمت خود جذب کرده و اموالی که در اختیارش گذاشته شود را تصاحب می‌کند. به‌طورکلی امروزه کلاهبرداری را می‌توان به دودسته کلاهبرداری اینترنتی و کلاهبرداری غیراینترنتی تقسیم‌بندی کرد. موضوع موردنظر در ادامه کلاهبرداران اینترنتی بوده و بررسی انواع آن می‌پردازیم. 

انواع کلاهبرداری در فارکس

بازار فارکس توسط قانون‌گذاران مناطق مختلف کنترل می‌شود و نهاد واحدی برای کنترل و نظارت ندارد. به همین دلیل میزان کلاهبرداری در این بازار نسبت به بازارهای مالی دیگر بیشتر است. کلاهبرداری در فارکس ممکن است به صورت‌های مختلفی انجام شود. 

کلاهبرداری سرمایه‌گذاری

کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری شامل وعده‌دادن‌هایی مثل فرصت"یک‌بار در زندگی" یا داشتن یک بازده تضمین شده است. آنها با متقاعدکردن افراد به سرمایه‌گذاری در طرح‌ها یا شرکت‌های جعلی، ثروت شخصی آنها را هدف قرار می‌دهند. کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند بسیار واقعی به نظر برسند. کلاهبردار اغلب شخصی  آگاه به نظر می‌رسد و شرایط خود را  با مطالب، حقایق یا پیش‌بینی‌های تبلیغاتی پیچیده معرفی می‌کند. همین رفتارها می‌تواند تشخیص آنها را از فرصت‌های سرمایه‌گذاری واقعی دشوار کند. 

دزدی هویت

سرقت هویت یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری در جهان امروز است و شامل سرقت اطلاعات شخصی شما از جمله نام، تاریخ تولد یا آدرس می‌شود. اگرچه سرقت هویت به‌خودی‌خود یک کلاهبرداری نیست؛ اما می‌تواند در نتیجه به کلاهبرداری منجر شود. با دسترسی به اطلاعات شخصی شما، کلاهبرداران می‌توانند به حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشند، حساب را تخلیه کنند، وام بگیرند و خسارت سنگینی به شما وارد کنند. 

با دزدیدن هویت می‌توانند به تمام حساب‌های بانکی و شبکه‌های اجتماعی شما دسترسی داشته باشند.

با دزدیدن هویت می‌توانند به تمام حساب‌های  بانکی و شبکه‌های اجتماعی شما دسترسی داشته باشند. 

فیشینگ یا جعل

فیشینگ یا کلاهبرداری شامل ارسال ایمیل‌های تقلبی یا از طریق سایر راه‌های ارتباطاتی است که به نظر می‌رسد از سوی شرکت‌های قانونی ارسال شده باشد. تلاش برای "فیش‌کردن" اطلاعات شخصی، از جمله آدرس، ورود به سیستم، شماره تلفن یا جزئیات بانکی افراد است. کلاهبرداری‌های فیشینگ یا جعل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که واقعی به نظر برسند و اغلب از قالب‌های شرکت‌های معتبر استفاده می‌کنند. 

فروشندگان سیگنال جعلی

برخی از کلاهبرداران سیگنال‌های معاملاتی و ربات‌هایی را می‌فروشند که طراحی شده‌اند تا به معامله‌گر بگویند که چه زمانی معامله انجام دهد یا یک موقعیت را ببندد. این ربات‌های فارکس در تحلیل تکنیکال ممکن است کمک‌کننده باشند، اما برای پیش‌بینی بازار نباید به آنها اعتماد کرد. 
فروشندگان ممکن است بگویند سیگنال‌های آنها 98 درصد نرخ موفقیت را ارائه می دهند و از معامله‌گر درخواست کارمزد می‌کنند. پس از پرداخت کارمزد کلاهبردار ارتباط خود را با معامله‌گر قطع می‌کند. همچنین هیچ تضمینی برای کارکرد این سیگنال‌ها وجود ندارد این کلاهبرداری‌ها بیشتر معامله‌گران بی‌تجربه‌ای را هدف می‌گیرند که برای کسب سود عجله دارند و به دنبال یک راه سریع برای موفقیت هستند. 

طرح‌های پانزی و طرح‌های هرمی

برنامه‌های سرمایه‌گذاری با بازده بالا (HYIP) مانند طرح‌های پانزی، منابعی را از افراد ناآگاه برای سرمایه‌گذاری در معاملات فارکس با این وعده که سود بین همه مشارکت‌کنندگان تقسیم می‌شود، گرد هم می‌آورد. مانند صندوق‌هایی عمل می‌کنند که در آن سرمایه برای سرمایه‌گذاری از طرف مشتریان جمع‌آوری می‌شود. آنها همچنین وعده بازدهی بسیار بالایی می‌دهند و شروع به پرداخت بازده سرمایه‌گذاری به مشارکت‌کنندگان اولیه می‌کنند. پس از جمع‌آوری حجم قابل‌توجهی از اموال مشتریان، پرداخت‌ها متوقف می‌شود و مدیران طرح پانزی بستر به وجود آمده را بسته و فرار می‌کنند. 
چنین کلاهبرداری‌های فارکس در کشورهای آفریقایی بسیار رایج است. به‌عنوان‌مثال، اخیراً یک کلاهبرداری مرتبط با MBA Forex وجود داشت که عمدتاً سرمایه‌گذاران در نیجریه را هدف قرار می‌داد. 
 طرح‌های پانزی در قبال یک سرمایه‌گذاری اندک، سودهای زیادی را وعده می‌دهند.

طرح‌های پانزی در قبال یک سرمایه‌گذاری اندک، سودهای زیادی را وعده می‌دهند. 

پراپ چیست؟

شرکت‌های پراپ مانند یک سرمایه‌گذار عمل می‌کنند و در ازای توانایی‌های تریدر، سرمایه‌ای را در اختیار او قرار داده و سود به‌دست‌آمده با تریدر به اشتراک گذاشته می‌شود. تریدرها برای دریافت سرمایه، لازم است چالش‌های یک یا دو مرحله‌ای را پاس کنند. برای پاس‌کردن چالش نیز کافی است تا به درصد سود مشخص شده دست یابند و به مرحله اصلی و برداشت سود برسند. برای اطلاعات بیشتر مقاله پراپ تریدینگ چیست را مطالعه نمایید. کلاهبرداری در پراپ ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشد از جمله در مبلغی که بابت چالش‌ها پرداخت می‌شود، بعد از پاس‌شدن چالش و رسیدن به سود در مرحله اصلی سود تریدرها به او پرداخت نمی‌شود. همچنین ممکن است یک پراپ مدتی را به طور اصولی فعالیت کند و بعد تغییر روند دهد. 

شیوه‌های کلاهبرداری در پراپ

شیوه‌های کلاهبرداری در پراپ 

کلاهبرداری در پراپ

در گام نخست به بررسی این سوال می‌پردازیم که آیا ماهیت پراپ و پراپ تریدینگ کلاهبرداری است؟ خیر اگر به بررسی تاریخچه پراپ بپردازیم به این موضوع خواهیم رسید که پراپ، مفهوم نوظهوری نیست و مدت بسیار زیادی است که در دنیا وجود داشته و در حال فعالیت بوده است. از ابتدا در پراپ جریان‌های مالی سنگین در حال جابه‌جایی بوده و قراردادهای بسیار بزرگی بین شرکت‌ها، موسسات و بانک‌ها بسته می‌شده است. از سال‌ها قبل و در ابتدا بانک‌ها در این زمینه در حال فعالیت بودند؛ ولی نه به شکل پراپ امروزی در ابتدا شرکت‌هایی که سبدگردان بودند یا برخی بانک‌ها، تعدادی کارآموز را استخدام می‌کردند تا آموزش‌دیده و تریدر حرفه‌ای شوند. بعد از مدتی به‌جای کارآموز، تریدرهای حرفه‌ای استخدام می‌شدند و علاوه بر حقوق ثابت درصدی از سود به‌دست‌آمده را نیز شریک می‌شدند. پراپ به سمت شرکت‌های خصوصی و تسهیل شرایط سوق پیدا کرد و در سطح دنیا چه با مفهوم پیشین و چه با مفهوم فعلی خود بسیار جاافتاده‌تر شد. از سال 2008 روند کار تغییر کرد و شرکت‌ها از تریدرها هزینه دریافت می‌کردند تا سرمایه شناور خود را در اختیار آنها قرار دهند. پس از گذشت چند سال پراپ به ماهیت امروزی خود نزدیک‌تر شد و سایت‌ها و شرکت‌ها کار خود را شروع کردند. شرکت‌های خصوصی نیز به‌صورت انگشت‌شمار وارد عرصه پراپ شدند و از سال 2021 تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه بسیار بیشتر شده است. پیشنهاد می‌شود مقاله تاریخچه پراپ را مطالعه نمایید. 

شرکت‌های پراپ

تا این قسمت مفهوم ابتدایی پراپ را درک کرده و متوجه شدیم ماهیت پراپ کلاهبرداری نیست در گام بعدی مجموعه‌های پراپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همان‌طور که در انواع کلاهبرداری‌ها اشاره شد، احتمال وجود کلاهبرداری در هر حوزه‌ای من‌جمله پراپ وجود دارد و امکان دارد در پراپ نیز کلاهبرداری رخ دهد. باتوجه‌به افزایش تعداد پراپ‌ها چطور دچار این مشکلات نشویم؟  پارامترهای احتمالی برای معتبر بودن پراپ می‌تواند داشتن قوانین منطقی و مشخص، قیمت‌گذاری اصولی، پشتیبانی و پاسخگویی، نظرات افراد مختلف، داشتن مجوز، داشتن آدرس و دفتر معتبر اشاره کرد که با بررسی هر یک می‌توان اطلاعات قابل‌توجهی نسبت به اعتبار شرکت مدنظر به دست آورد. شرکت‌های نوظهور هم وجود دارند که ممکن است کلاهبردار نباشند و احتیاج به فرصت برای دیده‌شدن دارند؛ اما تشخیص آنها به‌مراتب سخت‌تر است. به همین دلیل ذهنیت افراد به سمت پراپ‌های شناخته‌شده‌تر و مطرح‌تر سوق داده شده است. شرکت‌های نوظهور ممکن است با ایجاد اعتماد اولیه مانند سیستم پانزی عمل کرده و بعد از دریافت وجه قابل‌توجهی از افراد، دیگر فعالیت نکنند. 
در مقاله چگونه به یک پراپ فرم اعتماد کنیم؟ به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید
captcha

از طریق پلتفرم های زیر با ما در ارتباط باشید
social linkedin
social aparat
social support
social telegram
social instagram