اصطلاحات پراپ که هر تریدر باید بداند؛ 19 مفهوم پراپ تریدینگ


زمان مطالعه : 10 دقیقه

تاریخ انتشار : 1402/12/27

اصطلاحات پراپ که هر معامله‌گر باید بداند

هنگام شروع فعالیت در بازار فارکس بخش مهمی از آموزش، آشنایی با اصطلاحات و لغات مربوط به فضای معاملات است. همچنین برای شرکت در چالش پراپ نیز باید شناخت خوبی از مفاهیم رایج در پراپ داشت تا طی روند پاس کردن چالش و ورود به مرحله اصلی مشکلی برای تریدر به وجود نیاید. رایج‌ترین اصطلاحات و مفاهیم مورداستفاده در پراپ در این مقاله جمع‌آوری شده است. 

پراپ یا پراپ تریدینگ (prop/prop trading)

پراپ یا پراپ تریدینگ یک پلتفرم سرمایه‌گذاری-مشارکتی است. در واقع شرکت‌های پراپ با ایجاد یک فضای آزمایشی توانایی تریدرها را محک زده و سرمایه خود را به افراد دارای پتانسیل می‌سپارند. در این بازی برد برد بیشتر سود معاملات به خود تریدر پرداخت می‌شود. بسته به ضوابط و قوانین شرکت پراپ، از 70درصد تا 90درصد سود به نفع تریدر است. تریدرها بعد از گذراندن چالش قادر به دریافت سرمایه و شروع ترید هستند. برای آشنایی کامل با پراپ وارد لینک زیر شوید و به طور جامع درباره پراپ مطالعه کنید. 

پراپ فرم یا پراپ فاندر (prop funder/prop firm)

شرکت موردنظر که خدمات پراپ ارائه می‌دهد و شرایط دریافت پراپ برای کاربران را فراهم کرده است پراپ فرم یا پراپ فاندر نامیده می‌شود. 

چالش (challenge)

چالش در واقع مانند یک آزمونی است که برای دریافت سرمایه لازم است پاس شود. تریدر بعد از گذراندن چالش امکان دریافت سرمایه از شرکت پراپ فرم را دارد. تریدر با توجه به سرمایه‌ای که انتخاب کرده چالش موردنظر را خریداری می‌کند. بعد از پرداخت هزینه چالش، یک حساب دمو در اختیار تریدر قرار می‌گیرد. تریدر می‌باست طی مدت‌زمان مشخص شده حساب را تا درصد مشخص شده ارتقا دهد. بعد از رسیدن به مبلغ مشخص شده آن مرحله از چالش، پاس می‌شود. تریدر می‌تواند در حساب چالش تا درصد مشخص شده‌ای ضرر کند، اگر بیشتر از درصد مشخص شده ضرر کند چالش رد می‌شود. 
چالش‌ها ممکن است تک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای باشند و هرکدام شرایط و قوانین متفاوت مختص به خود را داشته باشند. مقدار درادون و تارگت در هر مرحله و در هر چالش فرق می‌کند، لذا مطالعه قوانین قبل از خرید چالش الزامی است. 
مدت زمان برای پاس کردن چالش به نوع پلن بستگی دارد. در برخی چالش‌ها مدت زمان نامحدود است و برخی 30 روزه هستند. اصولا لازم نیست تمام مدت زمان چالش را ترید کرد و یک حداقل زمان برای پاس شدن چالش در نظر گرفته شده است. 
بعد از اینکه هر دو مرحله چالش پاس شد، تریدر وارد مرحله اصلی می‌شود. در مرحله اصلی سرمایه موردنظر خود را دریافت می‌کند و هر معامله‌ای که روی حساب انجام دهد تا 85% سود به تریدر تعلق می‌گیرد. 

پلن (plan)

چالش‌ها به دو نوع پلن حرفه‌ای و پایه تقسیم می‌شوند که در هر پلن با هم تفاوت‌های زیادی اعم از درادون، تارگت و مدت زمان دارند. تریدر می‌تواند بسته به توانایی‌ها و هدف خود پلن موردنظر را انتخاب کند. 

چالش رایگان (free challenge)

برای آشنایی بیشتر با پراپ، امکان گرفتن چالش رایگان در بسیاری از پراپ فرم‌ها وجود دارد. در چالش رایگان تریدر می‌تواند بدون پرداخت هزینه برای چالش، با بستر چالش‌های پراپ آشنا شده و مهارت و استراتژی خود را محک بزند. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد چالش رایگان به لینک چالش رایگان مراجعه کنید. 

چالش رایگان یک فرصت طلایی برای شناخت و آشنایی با پراپ

چالش رایگان یک فرصت طلایی برای شناخت و آشنایی با پراپ

روز معاملاتی

تعداد روزهای معاملاتی در هر مرحله از چالش حداقل 5 روز و حداکثر 30 روز (به جز چالش‌های نامحدود) است؛ یعنی برای پاس شدن چالش تریدر می‌بایست حداقل 5 روز روی حساب خود معامله کرده باشد. در هر روز معاملاتی نیز درگیری حداقل 1درصد سرمایه مورد نیاز است. 

مرحله اصلی (real)

در صورت موفقیت آمیز بودن چالش‌های پراپ، تریدر وارد مرحله اصلی یعنی ترید با سرمایه واقعی می‌شود. در این مرحله سرمایه در اختیار تریدر قرار داده شده است و تریدر روی سرمایه گفته شده شروع به انجام معاملات می‌کند. در این مرحله اگر معاملات تریدر سود ده نباشند هیچ ضرری شامل حال تریدر نمی‌شود و تمام خسارت به عهده شرکت پراپ فرم است. در صورتی که تریدر روی معامله سود کرده باشد، تا 85درصد سود حاصل به تریدر تعلق می‌گیرد. علاوه بر درصد سود، هزینه‌ای که موقع خرید چالش پرداخت شده بود نیز به کاربر عودت داده می‌شود. حساب تا حد مشخص شده‌ای می‌تواند شامل ضرر شود، اگر ضرر بیشتر از حد مشخص شده باشد حساب از دسترسی کاربر خارج خواهد شد. 

دریافت سود

تریدر برای دریافت سهم سود خود، می‌تواند هر دو هفته یکبار درخواست برداشت سود دهد. طی مدت زمان کمی تمام مبلغ مورد درخواست برای وی واریز خواهد شد. 

اهرم (leverage)

یک معامله بدون اهرم یک معامله 1:1 (یک به یک) است. یعنی هر یک درصدی که بازار رشد یا ضرر کند معامله شما هم یک درصد رشد یا ضرر می‌کند. ولی اگر برای مثال اهرم 100 انتخاب شده باشد یعنی معامله 1:100(یک به صد) است و در ازای هر یک درصدی که بازار تغییر کند حساب شما 100درصد تغییر می‌کند. 

درادون (drawdown)

درادون یعنی نهایت ضرری که مجاز است روی سرمایه حساب زده شود. 

درادون روزانه: 

در طول روز تریدر می‌تواند تا درصد مشخص شده‌ای روی حساب ضرر کند و اگر از درصد گفته شده بیشتر شود، چالش رد می‌شود. 

درادون کل: 

نهایت ضرری که تریدری می‌تواند در کل مدت زمان چالش داشته باشد. 

چالش‌های پراپ شامل حداکثر درادون روزانه و درادون کل هستند.

چالش‌های پراپ شامل حداکثر درادون روزانه و درادون کل هستند

تارگت (target)

تریدر برای پاس کردن چالش پراپ، لازم است مقدار اولیه حساب را تا درصد مشخص شده بالا ببرد. به این درصد مشخص شده تارگت گفته می‌شود. وقتی تارگت چالش 5درصد در نظر گرفته شده است، یعنی تریدر تا 5 درصد می‌بایست حساب را افزایش دهد. 

اعتبارنامه (certificate)

بعد از گذراندن هر یک از مراحل چالش و همچنین بعد از ورود به مرحله اصلی در رابین سود تریدر می‌تواند درخواست اعتبارنامه بدهد. برای هر کدام از حساب‌هایی که در اختیار قرار داده شده است و در مرحله اصلی در حال گذراندن و دریافت سود واقعی باشند امکان درخواست برای اعتبارنامه به‌صورت فارسی یا انگلیسی وجود دارد. اعتبارنامه رابین سود در واقع یک تاییدیه مبنی بر گذراندن چالش و ارائه به سازمان یا شرکتی جهت اعتبارسنجی تریدر است. 

منتور (mentorship)

تریدر برای بهبود عملکرد خود می‌تواند با مشاور صحبت کند و از راهنمایی‌های مشاور برای به‌روزرسانی و بهتر کردن استراتژی خود استفاده کند. منتورشیپ یا مشاوره تاثیر خیلی مثبتی در روند کاری معامله‌گر دارد. برای اطلاعات کامل‌تر به لینک روانشناسی ترید مراجعه کنید. 

مشاور (advisor)

ممکن است تریدر از لحاظ تکنیکی مشکلی نداشته باشد و در معاملات خود به‌خوبی عمل کند؛ ولی از لحاظ روحی و منتالی به راهنمایی نیاز داشته باشد. با کمک و صحبت با مشاور می‌تواند مشکلات مربوطه را مرتفع کرده و ذهن خود را برای انجام معاملات پیش رو آماده سازد. 

بروکر (broker)

به اعتبار بروکر امکان فعالیت در فضای فارکس و بازارهای جهانی امکان‌پذیر می‌شود. افراد برای وارد شدن به بازار فارکس یا دیگر بازارهای مالی احتیاج به فضایی دارند که بتوانند به‌راحتی وارد بازار شده و معامله کنند. بروکر همان بستر موردنیاز برای ارتباط تریدر با بازارهای مالی است. خود بروکر باید تاییدیه ریگولاتوری داشته باشد، در صورتی‌که تاییدیه معتبر باشد نشانه وصل بودن بروکر به بازارهای جهانی است. 

هر بروکر پل ارتباطی کاربر و بازارهای جهانی

هر بروکر پل ارتباطی کاربر و بازارهای جهانی

متاتریدر (meta trader)

هر بروکر اپلیکیشن مشخص خود را برای معامله دارد. با گذشت زمان و افزایش تعداد بروکرها نیاز به یک پلتفرم جامع و واحد حس می‌شد. هم چنین برخی بروکرها اپلیکیشن برای خود معرفی نکردند و صرفا درگاهی برای اتصال به بازار جهانی بودند. متاتریدر توسط شرکت فلان اجرا شد که یک بستر یکپارچه طراحی کردند که تمام بروکرهای فعال را در بر گرفت. متاتریدر تبدیل به یک رابط برای تریدر و بروکر شد. با استفاده از متاتریدر تریدر می‌تواند به‌راحتی معاملات خود را انجام دهد و به بازارهای مالی جهانی وصل شود. 

پنل آنالیز (analyse panel)

یک بخش آماری داخل سایت پراپ است که بعد از تهیه پالش در اختیار تریدر قرار می‌گیرد. در پنل آنالیز تعداد روزهای معاملاتی، نمودار میزان بالانس و ایکوییتی اکانت و همچنین تاریخچه تریدها نشان داده می‌شود. کلیه مباحث آماری مربوط به ترید در این پنل قرار دارد که تریدر با بررسی آن می‌توانند یک چشم‌انداز کلی به نحوه عملکرد خود داشته باشند. 

سفیر رابین سود یا کد ریفرال

تریدرهایی که در چالش رابین سود شرکت کرده باشند، می‌توانند تریدرهای دیگر را به رابین سود دعوت کنند. هر نفری که از سمت تریدر وارد سایت شده و بعد از ثبت‌نام، چالش خریداری کند درصدی از هزینه چالش را دریافت می‌کنند. درصد دریافتی سفیر رسمی رابین سود از کد ریفرال بیشتر است. 

Freeze شدن حساب

بعضی روزها در سال ممکن است حساب افراد فعال در پراپ فریز شود. فریز شدن به این معنی است که حساب به طور موقت از دسترس کاربر خارج شده و امکان ترید کردن روی حساب را ندارد. برای مثال در دو هفته آغاز سال نو میلادی چون بازارهای جهانی بسته هستند و فعالیتی ندارد حساب‌ها موقت فریز می‌شوند. بعد از این دو هفته دسترسی به حساب‌ها امکان‌پذیر است و تمام اطلاعات حساب به شکل قبل وجود دارند و تغییری نکرده‌اند. 

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید
captcha

حسن نازلیان
اطلاعات جامع و خوبی بود پراپ رضا گلشاهیان با قوانین گنگ و ضد و نقیض و نامفهومی که دارند کلاهبرداری است من یه پراپ 50 هزار دلاری خرید کردم بدون اینکه معامله ای انجام دهم حساب منو مسودد کردن و میگه قوانین رو رعایت نکردی پراپ گلشاهیان کلاهبرداری است پراپ گلشاهیان کلاهبرداری است
Sepid
قبل خرید حتما داناییتون از مفاهیم رو بالا ببرین. مخصوصا درادون کل و روزانه که خیلی مهمه
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
کاملا درسته
ارسلان
لیول، بلخره یه مطلب درست حسابی خوندم درباره پراپ برا تازه کارهایی مث من نبودش حس میشد البته پشتیبانی بنده خدا ۲۰ دیقع داشت باهام حزف میزد، کارتون درسته
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
ممنون از همراهی شما موفق باشید
رضا صالحی
رابین سود بلخره داره جون میگیره
سادات
محاوای ویدیویی و مصاحبه با افراد موفق لطفا ضبط کنین
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
ممنون از پیشنهاد خوبتون
شایان
نیاز بود ب همچین چیزی واقعا مطلب مفید کمه درباره پراپ توی وب فارسی
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
سپاس از همراهی شما
ستاره
تو فارکس نمیشه برم من ک با این پول پراپ فاندر من شده حالا رابین سود
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
سپاس از همراهیتون
علی نژاد
خوب بود💜💜
خاطره
اها اینو میخواستم، بلخره یکی این مقاله رو کار کرد
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
سپاس از همراهی شما
نرگس کاملی
عاااااالی ۱۰ از ۱۰
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
سپاس از همراهی شما
saremi
etebarname ro post mikonin?
پاسخ کارشناس پراپ رابین سود پاسخ کارشناس رابین سود :
درود، بله اعتبارنامه بعد از گذراندن هر چالش یا رسیدن به مرحله اصلی براتون ارسال میشه.
از طریق پلتفرم های زیر با ما در ارتباط باشید
social linkedin
social aparat
social support
social telegram
social instagram